Podle ŠVP se v kvartě vyučuje volitelný jednohodinový předmět. Cílem výuky volitelného předmětu není opakování či doučování látky hlavních předmětů, ale naopak ukázat žákům věci nové, rozvíjet jejich dovednosti, seznámit je s jistou nadstavbou k běžně probírané látce.
-
Co je to matematika? Kde všude se s ní můžeme setkat? K čemu nám je vlastně dobrá?
Seminář je určen všem, kteří se nebojí použít vlastní hlavu. Nezáleží ani tak na prospěchu v matematice, jako na ochotě přemýšlet.
Obsah semináře:
- Zajímavosti z historie matematiky.
- Příklady využití matematiky v praxi.
- Řešení zajímavých úloh matematických a logických úloh.
- Matematické kuriozity a záhady.
- Matematika ve hrách.
- Využití počítačů v matematice.
- Základy programování zábavnou formou – programovací jazyk SCRATCH, robotická stavebnice LEGO MINDSTORMS.
-
Literární seminář s atributy knižními, filmovými, divadelními a výtvarnými…
*Epos je ve vší úctě k ostatním literárním útvarům tím nejsilnějším projevem umělého písemnictví, jež má základ v pradávné ústní lidové slovesnosti! Podstatou eposu je putování silné osobnosti světem a svým vlastním životem a hledání smyslu života… Pojďme rok putovat, pojďme hledat (ve vší skromnosti) symbiózu a smysl literárního, filmového, divadelního a výtvarného umění!
Kdo, ne-li Vy; kdy, ne-li v kvartě! Nejen epos, ale i povídka, román, verše mohou být našimi průvodci, a to v podobě čtené, viděné a slyšené! Deset měsíců krásna!*Vita brevis, sed ars aeterna est… – život je krátký, ale umění je věčné… Seneca
Pět pozitiv:
*Společná četba od starověku po současnost a diskuze (obsahová, formální, jazyková, myšlenková, nadčasová) k přečtenému dílu (+ medailonek autra/autorky, dobové souvislosti…)*Společné filmové verze literárních předloh (Šumperské kino, DVD, video, Tv…)
*Společná divadelní představení (Šumperské divadlo, DVD, video, Tv, Olomouc, Praha, Brno…)
*Výstavy – Šumperk (fenomén /nad/regionálních expozic – Vlastivědné muzeum, Galerie mladých, Hollarova galerie, Galerie Jiřího Jílka…)
*Exkurze – Olomouc, Praha, Litomyšl, Carnuntum…
Eva Pálková
-
Biologicko-chemická praktika jsou volitelným předmětem, který realizuje části obsahu vzdělávacích oborů Biologie, Chemie a tématické okruhy průřezových témat výchovy k ochraně životního prostředí. Předmět si volí studenti, kteří mají zvýšený zájem o prohloubení praktických dovedností v biologii, chemii a ekologii. Vyučovací předmět vede studenty k uvědomování si užitečnosti přírodovědných poznatků a jejich aplikaci v praktickém životě.
Předmět obsahuje tři hlavní tématické okruhy: rostliny, člověk a chemie kolem nás. Během praktických cvičení se studenti dozví odpovědi na řadu otázek: Dýchají rostliny jako člověk? Co jíme a pijeme? S jakými chemickými látkami se běžně setkáváme v domácnostech? Jaké procesy probíhají v lidském těle? Fungují naše oči přesně, nebo je můžeme snadno oklamat? Jak podle otisků prstů můžeme vypátrat, kdo je vrah?
-
Předmět je určen pro ty studenty, které angličtina baví a chtějí mít více možností ji použít aktivně. Důraz je především na rozvoji mluveného projevu. Většina aktivit probíhá ve dvojicích a ve skupinách. Důležitou součástí je využívání moderní technologie jak v rámci výuky, tak jako pomocníka pro samostudium.
-
Volitelný předmět zaměřený na média, informace, kritické myšlení a komunikaci. Během školního roku se seznámíme s tím, jak média fungují, jaký je rozdíl mezi fake news, hoaxy, dezinformacemi, konspiračními teoriemi a propagandou, jaké jsou klady a zápory sociálních sítí nebo jak funguje reklama či manipulace. Součástí kurikula bude exkurze do zákulisí zpravodajství (buď do některé veřejnoprávní instituce – rádio, televize – nebo do novin).
Vhodné pro studenty, kteří rádi diskutují o světě kolem nich.
-
Cílem výuky vyučovacího předmětu šachy je především rozvoj logického myšlení, paměti a představivosti; napomáhá rozvoji abstraktního a analytického myšlení. Nezanedbatelný je i přínos pro rozvoj osobnosti budoucího šachisty.
Odborné výzkumy potvrzují, že kromě výše uvedených „kognitivních záměrů“ se u žáka projevuje i v ostatních jeho předmětech a činnostech například pozitivní úprava chování, zlepšení schopnosti čtení, soustředění apod. Hraní turnajů vede k cestování a začleňování se do širší společnosti a k budování nových kontaktů a důvěry.
Organizační vymezení předmětu:
Volitelný předmět Šachy je realizován jako volitelný pro žáky kvarty a je určen začátečníkům nebo mírně pokročilým šachistům a není vhodný pro už registrované šachisty.
Během studia se mohou žáci každoročně zúčastnit těchto soutěží:
- Přebor škol v šachu (školní, okresní, krajské a republikové finále)
- žákovské šachové turnaje (pořádané Vilou Doris nebo Šachovým svazem ČR)
- absolvování předmětu šachy může být základem pro registrované členství v šachovém oddíl
J. Voráč