STUDENTI!
Ve druhém ročníku/sextě si vybíráte dva dvouhodinové předměty, které budete navštěvovat ve třetím a čtvrtém ročníku. Vybírejte podle svých zájmů, podle zamýšleného dalšího studia.
Pokud si zvolíte seminář, který z důvodu malého zájmu nebude otevřen, budete vyzváni k nové volbě semináře z těch, které otevřeny budou.
V přehledu nenajdete semináře z D, Z, M, Čj, Zsv, Bi, Ch, protože se budou nabízet jako dva čtyřhodinové předměty až v maturitním ročníku.
Změny seminářů se povolují jen výjimečně. Pokud budete chtít změnit seminář v průběhu roku a bude vám změna povolena, podmínkou pro přestup bude úspěšné vykonání rozdílové zkoušky.
Dotazy vám rádi zodpoví vyučující jednotlivých předmětů a zástupci ředitele.
-
Tento předmět nabízí studentům další dvě hodiny angličtiny týdně. Náplní předmětu je především komunikace. Hlavním cílem je rozšíření slovní zásoby a praktických komunikačních dovedností.
V popředí je rozvoj ústního projevu, důležitou složku tvoří i nácvik poslechu, porozumění textu a písemného projevu, jakož i zkouškových strategií, tak, aby studenti byli připraveni (nejen) k maturitě.
Žáci jsou rozděleni do skupin po 12 až 18 podle organizačních možností tak, aby v každé skupině byli všichni na přibližně stejné úrovni. Nejpokročilejší skupiny vyučuje zpravidla rodilý mluvčí, pokud není jejich učitelem Aj už v normálních hodinách. Snažíme se také výuku organizovat tak, aby studenti byli zařazeni do skupiny semináře s jiným vyučujícím než v běžných hodinách angličtiny – věříme, že je tak výuka pro studenty pestřejší.
Učební materiál: Maturita Activator (učebnice určená přímo pro přípravu k nové maturitě, vhodná i pro samostudium) a další doplňkové materiály. Výběr učebnice a materiálů je v kompetenci vyučujícího.
Absolvování semináře není povinnou podmínkou pro maturitu z AJ, nabízí však možnost prohloubení a rozšíření znalostí získaných v běžné výuce. Docházka do semináře také neznamená, že si student nutně musí vybrat angličtinu jako maturitní předmět.
-
Tento předmět je zaměřen na přípravu k maturitě nebo jen na pouhé rozšíření a prohloubení znalostí němčiny. Hlavním cílem je rozšíření slovní zásoby, faktických znalostí reálií a praktických komunikačních dovedností. V popředí je rozvoj ústního projevu, důležitou složku tvoří i nácvik poslechu, porozumění textu a písemného projevu.
Seminář je určen nejen pokročilým či středně pokročilým studentům , ale i začátečníkům (tj. po 2 letech výuky). Jako předpoklad stačí chuť zvládnout jazyk a odhodlání věnovat trochu času na přípravu do hodin.
Učební materiál: seznamy slovní zásoby, texty, cvičení a aktivity vybrané z různých pramenů.
-
Hodiny španělského semináře jsou zaměřeny na praktické využití španělštiny.
Španělský seminář se opírá o znalosti gramatiky z běžné výuky španělského jazyka a tyto znalosti dále prohlubuje. V semináři se věnujeme různým tématům a aktivujeme a rozšiřujeme slovní zásobu s nimi spojenou.
Hlavním cílem je zlepšení komunikačních dovedností studentů (ústních i písemných). Součástí výuky je i nácvik poslechu a porozumění písemnému a zejména ústnímu projevu.
Studenti po absolvování semináře umí mluvit o tématech různého charakteru:
- osobní témata (rodina, bydlení, volný čas, nákupy, zdraví,… )
- obecná témata (kultura, příroda, školství, práce, jídlo, cestování,…)
- reálie (svátky, Španělsko, Latinská Amerika, španělská města,…)
Důležitou součástí je i příprava na přijímací zkoušky ze španělštiny na různé druhy VŠ.
Pro studenty, kteří by uvažovali o maturitě ze španělštiny je absolvování semináře velmi důležité. Účast v semináři však neznamená, že student musí ze španělštiny automaticky maturovat.
Učební materiál: seznamy slovní zásoby, učebnice Colores texty, Španělština – Otázky a odpovědi, dodatková cvičení na procvičení gramatiky a slovní zásoby.
-
- Rozšíření a procvičení slovní zásoby různých témat
- Příprava k maturitě – školní i státní
- Příprava na mezinárodní zkoušky DELF (skládáme ve Francouzské alianci v Pardubicích)
- Konverzace, poslechová i mluvnická cvičení
Zkoušky DELF
DELF a DALF jsou mezinárodní zkoušky z francouzského jazyka. Oficiální diplomy po úspěšném vykonání zkoušky uděluje francouzské ministerstvo školství.
Zkoušky jsou koncipovány v souladu se Společným evropským referenčním rámcem pro jazyky (SERRJ), který definuje tři úrovně užívání jazyka: od uživatelů základů jazyka (A1-A2) přes samostatné uživatele (B1-B2) až po zkušené uživatele (C1-C2):
Diplomy jsou udělovány na základě úspěšného vykonání zkoušky v příslušné úrovni. Každá zkouška obsahuje čtyři kompetence:
- poslech
- čtení s porozuměním
- písemný projev
- ústní projev
Zájemce o zkoušku si může zvolit úroveň zkoušky dle své pokročilosti, není třeba skládat všechny úrovně postupně.
Jaké výhody diplomy přinášejí?
Úspěšné vykonání zkoušek DELF a DALF vám umožní oficiálně prokázat vaši úroveň znalosti francouzského jazyka. Platnost diplomů je časově neomezená a jejich využití naleznete po celém světě. Oceníte jej při žádostech o zaměstnání či při vstupu na většinu francouzských či frankofonních univerzit.
-
Pro koho je seminář určený: Seminář je určený pro ty, kteří si chtějí zvolit státní maturitní test z matematiky, ale nevěří si, nebo potřebují zopakovat a procvičit základní učivo z matematiky, které se probírá v rámci běžných hodin. Dále je vhodný pro ty, co aspirují na lepší známku z matematiky a pronásledují je nedostatky z minulosti.
Pro koho není seminář vhodný: Seminář není vhodný pro žáky, kterým matematika nečiní žádné potíže, a také pro žáky, kteří budou mít matematiku na vysoké škole jako jeden z prioritních oborů.
Obsah: Obsahem semináře je opakování nejdůležitějších celků učiva matematiky potřebných k úspěšnému zvládnutí maturitní zkoušky:
- množiny a operace s nimi
- výrazy, rovnice a nerovnice
- funkce, goniometrické funkce
- geometrie v rovině, povrchy a objemy těles
- kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Cíl: Hlavním cílem semináře je naučení se čtení zadání úloh tak, aby řešitel dokázal zvolit ten nástroj matematiky, který vede k vyřešení. Názornost, modelace, hraní si, řešení úloh více různými metodami napříč, tvorba myšlenkových map s využitím pro řešení matematických úloh. Seminarista se naučí chápat jednotlivé celky v souvislostech, pochopit principy, nacházet jejich praktické uplatnění.
-
Pro koho je seminář určený: Pro žáky, kteří chtějí rozšířit fyzikální vědomosti a dobře se připravit na maturitu z fyziky či na přijímací zkoušky na VŠ. Je vhodný pro zájemce o lékařské fakulty.
Pro koho není seminář vhodný: Není pro žáky, kteří hledají doučování.
Využijí jej i zájemci o: fyzioterapii, zdravovědu, ošetřovatelství, farmacii, veterinu, astrofyziku, inženýrství, architekturu, a mnoho dalších oborů.
V průběhu výuky semináře jsou přehledně opakovány jednotlivé tematické celky fyziky, je probíráno rozšiřující učivo přesunuté z hodin běžné fyziky do semináře.
- Mechanika
- Mechanické kmitání a vlnění
- Molekulová fyzika a termika
- Elektřina a magnetismus
- Optika
- Základy speciální teorie relativity
- Fyzika mikrosvěta
Důraz je kladen na řešení fyzikálních úloh, jako studijní literatura slouží sbírky řešených úloh z fyziky. K opakování jsou užívány testy z fyziky a soubory požadavků vysokých škol.
Žáci se mohou zapojit i do vzdělávacích aktivit vysokých škol určených pro středoškoláky – Fermiho úlohy, korespondenční semináře, fyzikální olympiády kategorie B (3. ročník), resp. A (4. ročník). atd.
Žáci se účastní fyzikálních dnů na vysokých školách a přednášek odborníků z VŠ.
Cíl: Cílem je zvládnutí řešení složitějších fyzikálních úloh, prohloubení vědomostí, rozšíření rozsahu učiva. Příprava na maturitní zkoušku a přijímací zkoušky z fyziky.
-
Volitelný předmět je určený zájemcům o studium na vysokých školách s chemickým zaměřením (VŠCHT, farmacie, lékařské obory, ekologie,…). Žáci se zdokonalí v provádění chemických výpočtů, tvorbě protokolů, v experimentální činnosti, vyhodnocování výsledků měření a ve využití výpočetní techniky. Součástí výuky může být exkurze do chemického provozu či beseda s odborníkem.
Předmět není určen k přípravě na maturitní zkoušku z chemie, k tomu slouží čtyřhodinový “Seminář z chemie” v posledním ročníku.
Obsah: Výpočty v chemii a experimentální činnost:
Třetí ročník a G7 (od školního roku 2020–21):
- Základní chemické výpočty (látkové množství, výpočty ze vzorce, výpočty vzorců na základě dat z elementární analýzy, molární hmotnost, objemy plynů)
- Základní laboratorní techniky, práce se sklem, tvorba aparatur
- Metody dělení směsí
- Výpočty složení roztoků, stechiometrické výpočty
- Kvalitativní a kvantitativní analýza anorganických látek
- Výpočty pH roztoků silných i slabých kyselin a zásad
- Příprava vybraných prvků a sloučenin
- Elektrolyty a součin rozpustnosti
- Elektrochemie
Čtvrtý ročník a G8 (navazuje školním rokem 2021–22):
- Výpočty z oblasti termodynamiky
- Využití výpočetní techniky při zpracování chemických témat
- Experimentální chemie organických látek
- Některé metody instrumentální analýzy (potenciometrická titrace, kolorimetrie)
- Experimentální chemie přírodních látek a potravin
- Experimentální biochemie
Cílem předmětu je zdokonalení absolventů v chemických výpočtech a získání znalostí a dovedností v oblasti chemické analýzy, osvojení poznatků o vybraných významných látkách a zdokonalení se v dovednostech experimentální činnosti v chemické laboratoři.
-
Pro koho je seminář určený: Předmět určený pro žáky, kteří se chtějí IT oblasti věnovat na VŠ nebo i pro ty, kteří chtějí této oblasti porozumět tak, aby si doma uměli nastavit Wi-Fi router, svoji domácí síť apod.
Pro koho seminář není vhodný: Pro toho, kdo na počítači jen hraje hry a brouzdá po sociálních sítích.
Obsah:
- Instalace a konfigurace operačních systémů,
- konfigurace sítě – Raspberry,
- robotika, programování čidel, senzorů a periferií v jazyce Python,
- tvorba Webu pro ovládání chytrých zařízení,
- projekt Internet věcí (IoT – Internet of Things) ovládání zařízení přes web.
Cíl: Hlavním cílem semináře je lépe porozumět informatice, připravit se na její další studium, případně z ní skládat maturitní zkoušku.
-
Pro koho je seminář určený: Pro ty, kdo se chtějí naučit realisticky modelovat 3D objekty, z modelů tvořit vizualizace nebo animované videoklipy, naučit se modelovat technické součásti a jejich sestavy.
Pro koho není seminář vhodný: Pro žáky, kteří mají slabou prostorovou představivost.
Obsah:
- Základy 3D grafiky – modelování 3D objektů – Blender,
- modelování 3D součástí a jejich sestav – Inventor,
- nastavení materiálu a texturování,
- kompozice scény a osvětlení,
- fyzikální simulace, výkresy, animace,
- příprava těles pro 3D tisk.
Blender je populární 3D modelovací program, po zvládnutí Blenderu, je snadné se naučit kterýkoliv jiný 3D program. Základy jsou stejné.
Inventor je profesionální program pro modelování technických sestav, tvorbu výkresů, animací, přípravu součástí pro 3D tisk i CNC stroje.Cíl: Naučit se vytvářet profesionální modely, technické součásti a jejich sestavy, animované videoklipy nebo fyzikální simulace. Připravit tělesa pro 3D tisk nebo animační software. Příprava na studium VŠ technických i uměleckých směrů.
-
Předmět rozšiřuje a prohlubuje učivo a dovednosti získané ve Výtvarném umění v 1. a 2. ročníku (jeho absolvování ovšem není podmínkou).
Je určen všem studentům, kteří se chtějí profilovat ve vizuální tvorbě v jakékoliv podobě, tzn. zájemcům o budoucí studium architektury, malby, kresby, fotografie, filmu, grafického designu, ilustrace, dějin umění atd. Připravuje studenta k talentovým zkouškám na VŠ.
Obsahem semináře je jak teorie (dějiny umění, barvy, typografie, výtvarné techniky) tak praxe. Každý student bude profilován prostřednictvím projektů v závislosti na svém zájmu o konkrétní výtvarný obor.
O úspěšnosti v předmětu nerozhoduje talent, ale zájem, snaha a odvedená práce! -
Seminář pro Jazyk český a literaturu
Motto: Teprve umění činí život krásným…
Poezie, próza, drama v knižní verzi, navíc umocněno podobou filmovou a divadelní, kolorováno výstavou, koncertem, exkurzí…, to je podstata dvouhodinového semináře pro třetí a navazující ročník (nikoli cílená příprava na maturitu z JČ).
-
Seminář je určen všem zájemcům o studium hudebního oboru na pedagogických fakultách nebo hudební vědy na různých typech vysokých škol, ale i zájemcům o studium na konzervatořích. Jeho náplň směřuje k prohloubení poznatků z oblasti hudební historie, hudebních forem a organologie (nauka o hudebních nástrojích), součástí semináře je výklad o stylově-žánrových druzích populární hudby, o hudbě lidové a mimoevropské, pozornost je věnována rovněž hudební teorii, intonaci a praktickým sluchovým cvičením.
Tematické celky:
- Dějiny evropské hudby od středověku po 2. polovinu 20. století (slohy, formy, nástroje, skladatelé, reprodukční umělci)
- Stylově-žánrové okruhy populární hudby: afroamerický folklór a černošská umělá hudba, jazz a jeho vývoj, folk, country, bluegrass, rockové styly a směry, francouzský šanson, hudební divadlo.
- Hudba lidová (lidová hudba obecně, folklór Čech a Moravy, folklórní oblasti v Evropě; nástroje, tóniny, druhy lidových písní a tanců, sběr lidové písně)
- Hudba mimoevropských kultur (orientačně základní světové kulturní okruhy, hudba přírodních národů i vyspělých kultur)
- Hudební teorie (stupnice dur, moll, pentatoniky, celotónová, chromatická, cikánské, církevní mody), intervaly, akordy (kvintakordy, septakordy, nónové akordy a jejich obraty)
- Praktická cvičení: tonální a intervalová metoda intonace, rytmická cvičení, sluchové rozlišování stupnic, intervalů a akordů apod.
-
Antiqua et lingua Latina neque vivae, neque mortuae, sed semper viventes sunt…
Starověk a jazyk latinský nejsou obory ani živé, ani mrtvé, ale navždy živoucí…
Lze během dvou let ve vymezeném čase dvou vyučovacích hodin týdně zvládnout základy latinského jazyka, odborné terminologie vzešlé z latiny či věčnou antickou inspiraci pro mnohé oblasti současného života??! Lze se latinou orientovat v současné medicíně, historii, právu?!
Spondeo ac polliceor, slibuji a přísahám, praví lékařský promoční slib! Slibuji, ža Vaše zaujetí pro tento předmět bude zúročeno…
!?Proč?! Latina a antické reálie jsou (nejen) evropské universum!
*viz níže = vide infra*
LLclassica
*Per aspera ad astra – přes překážky ke hvězdám
*Posse rem esse – je možno, lze…
*Schola ludus – škola hrou etc!LLmedica
*homo sanus, aegrotus, mortuus – člověk zdravý, nemocný, mrtvý
*medicamenta per os, per rectum, per iniectionem – léky podané ústně, konečníkem, injekcí…
*tumor benignus – nezhoubný nádor…
*fractura manus dextrae – zlomenina pravé ruky…
*in cavo cranii cerebrum est… v dutině lebeční je mozek etc!LLphilosophica
*Scio me nihil scire – vím, že nic nevím…
*Cogito/dubito, ergo sum – myslím/pochybuji, tedy jsem…
*Homo, unus animalium, educando, erudiendo seexercendoque homo sapiens fit – člověk, jeden ze živočichů, se bytostí rozumnou stává výchovou,vzděláním a sebezdokonalováním etc!LLliturgica
*Virgo Maria septemdolorosa – Panna Marie sedmibolestná…
*In nomine patris et filii at spiritus sancti – Ve jménu otce i syna i ducha svatého…
*Agnus dei… beránek boží etc!LLnaturalis
*Populus alta, aves, pisces, arbor, animal – vysoký topol, ptáci, ryby, strom, živočich etc!
LLiurisdicta
*Leges duodecim tabularum – Zákony dvanácti desek…
*De lege, de iure, de facto, cui bono, ad rem – dle zákona, dle práva,ve skutečnosti, v čí prospěch, k věci…
*Audiatur et altera pars… ať je slyšena i druhá strana etc!Ad videndum – Eva Pálková
-
Seminář je určen pro zájemce o vysokoškolské studium psychologie, humanitních oborů, studium sociálně právních oborů, učitelských směrů a v neposlední řadě pro žáky, kteří volí „Psychologii“ jako maturitní předmět. Získané znalosti zvyšují pravděpodobnost úspěchu při přijímacím řízení na vysokou školu.
Předmět psychologie má vést k sebepoznání a k osvojení psychologického myšlení. Student je zde zároveň „učivem“, poznává sám sebe a své reakce. Osvojuje si a rozvíjí sociálně psychologické dovednosti. Tematické plány v obou ročnících zahrnují následující problematiku: psychologie jako věda, dějiny psychologie, vybrané kapitoly z vývojové psychologie, psychologie osobnosti, sociální psychologie, psychopatologie a psychohygieny. Součástí výuky jsou exkurze a přednášky.
-
Volitelný seminář Moderní dějiny je určen pro studenty, kteří budou potřebovat buď hlubší znalosti moderních dějin v dalším studiu, nebo je prostě jen zajímají pestré a velmi komplikované dějiny minulého století včetně začátku století 21.
Seminář je vhodný pro ty, kteří se chtějí orientovat v aktuálním dění u nás i ve světě s jeho historickými kořeny a pro ty, kteří chtějí posílit svůj všeobecný přehled o vývoji mezinárodních vztahů i domácích politických událostí.
Kvalitní znalost nedávných dějin posiluje samostatné myšlení a kritický přístup k různým výkladům dějin i stavu současné společnosti. Snižuje vliv demagogů a propagandistů, kteří si dějiny vykládají po svém, jak se jim to hodí, a využívají neznalostí veřejnosti.
Budeme se věnovat výhradně dějinám 20. a počátku 21. století s důrazem na období po 2. světové válce, tedy zejména na 2. polovinu 20. století.
Studijní plán 3. ročníku je vyhrazen dějinám evropským a světovým. 4. ročník dějinám Československa zhruba od Mnichovské dohody až po současnost.
Od školního roku 2012/2013 je z předmětu Moderní dějiny možné na Gymnáziu Šumperk maturovat ve školní profilové části. Není možné maturovat zároveň z předmětů Dějepis a Moderní dějiny.
Znalosti moderních nebo tzv. soudobých dějin jsou dnes obecně vyžadovány a zdůrazňovány, jde o obecný trend. Můžete se s těmito požadavky setkat například v následujících situacích:
- v Národních srovnávacích zkouškách (v rámci společenskovědního základu), které jsou vstupenkou na řadu vysokých škol – součástí jsou i otázky z historie, prakticky všechny jsou z moderních dějin
- u přijímacího řízení na humanitní obory jako jsou např. právo, mezinárodní vztahy, politologie, regionalistika, žurnalistika, mezinárodní obchod apod. (závisí na konkrétní fakultě); kvalitní znalost moderních dějin je zde automaticky vyžadována – u uvedených oborů se znalost moderních dějin na úrovni očekává od samotného začátku VŠ studia a dobrá připravenost se zúročí
Z hlediska všeobecného přehledu o globálním dění seminář zdůrazňuje, že:
- současný svět není klidným místem a probíhá v něm paralelně vedle sebe množství konfliktů, válek, sporů, bezpečnostních rizik – seminář pomůže s orientací a přehledem v současném dění tím, že poodhaluje kořeny aktuálních krizí
- témata z nedávné historie se pravidelně objevují v politickém boji, předvolebních kampaních a domácí i zahraniční politické propagandě – je proto více než užitečné být vyzbrojen kvalitními objektivními informacemi a kritickým myšlením, abychom se v informačních válkách moderních médií neztratili
Vybraná témata:
- rozbor totalitních ideologií – fašismus, nacismus, komunismus
- druhá světová válka – průběh, motivace, důsledky
- děsivé události holocaustu (šoa) a další genocidy 20. století
- studená válka a její projevy (včetně válek v Koreji a ve Vietnamu)
- arabsko-izraelský konflikt
- rozpad koloniálního systému (dekolonizace)
- rozpad Sovětského svazu a jeho důsledky
- terorismus, islámský fundamentalismus
- jaderné zbrojení, dobývání vesmíru, vědecký pokrok
- vývoj v Evropě po rozpadu bloku socialistických států (rozpad Jugoslávie, Pobaltí, Československo, sjednocení Německa)
- evropská integrace
- dějiny Číny
- vybrané konfliktní oblasti světa
- dějiny československého druhého odboje a Protektorátu
- poměry v komunistickém Československu, formy perzekuce obyvatelstva
- dějiny samostatné České republiky
Vybrané formy práce:
- prezentace
- práce s primární i sekundární literaturou a dokumenty, četba, internetové zdroje
- práce s dokumentárními filmy a filmovými rekonstrukcemi
- řízené diskuze
- výzkumné úkoly
- setkání s pamětníky/exkurze
- písemné ověření znalostí/test
-
Většina předmětů vám nabízí možnost vzdělávat se v různých oblastech především z pohledu faktických znalostí. Cílem semináře Kompetence pro život je nabídnou vám dvouletý rozvoj v kompetencích (dovednostech), které jsou považovány za klíčové napříč různými obory. Při vedení semináře se vystřídá cca 10 lidí, kteří se pracovně nebo lektorsky zaměřují na rozvoj níže uvedených oblastí. Samotná výuka bude probíhat různorodou formou, kterou si zvolí konkrétní přednášející. Společné všem hodinám bude možnost si vše prakticky vyzkoušet a zažít.
Tady jsou hlavní témata a kompetence, ve kterých se budete mít možnost rozvíjet:
- Komunikace
- Práce v týmu – schopnost vést i být součástí
- Umění prezentace před lidmi
- Schopnost debatovat o aktuálních tématech – naslouchat druhému, obhájit si svůj názor
- Orientace v mediální době – kritické myšlení, práce s informacemi…
- Jsem občan – jaké je tvé postavení a možnosti ve společnosti
- Hledání svých silných stránek – kariérní budoucnost
- Seberozvoj – každý si zkusí najít cestu, jak se posunout (zodpovědnost za svůj rozvoj)
- Schopnost soustředění a relaxace
- Zdravé sebevědomí – dobře nastavený vztah sám se sebou, psychická odolnost
- Finanční gramotnost prakticky
- Podnikavost – chuť smysluplně měnit věci kolem sebe
- Time management – co nejefektivnější nastavení svého času
- Pracovní dovednosti – psaní životopisu, využívání nových IT nástrojů…
- Umělá inteligence – nahlédnutí do možné budoucnosti