STUDENTI!
Ve třetím ročníku/septimě si vybíráte dva čtyřhodinové předměty. Vybírejte podle svých zájmů, podle zamýšleného dalšího studia.
Dotazy vám rádi zodpoví vyučující jednotlivých předmětů a zástupci ředitele.
-
Čemu se seminář rozhodně nevěnuje:
- (pouhé) přípravě na maturitu, četbě a rozborům dvaceti knih k ústní zkoušce
- opakování literární historie 1. – 4. ročníku
- didaktickým testům
Komu je seminář určen:
- budoucím studentům učitelství českého jazyka a literatury
- budoucím studentům české filologie
- zájemcům o novinařinu
- každému, kdo má zájem rozvíjet se v následujících oborech:
Základy literární vědy
- estetika, estetické kategorie
- literatura jako znak, základní pojmy sémiotiky
- tematická struktura literárního díla
- kompozice literárního díla
- jazyk uměleckých děl (afektivní pojmenování, tropy, figury)
- versologie (verš, rytmus, metrum, rým, strofa, básnické útvary)
- naratologie (nauka o vypravování)
Gramatika – rozvíjení znalostí z
- morfologie (tvarosloví)
- syntaxe (skladby)
- slovotvorby
- slovního významu
- etymologie
Stylistika – se zaměřením zejména na
- fejeton
- esej
Součástí výuky je také seznámení se současnou českou literární tvorbou, a to formou referátů, a dále výběrová četba z význačných literárních děl různých dob, směrů a žánrů.
-
Pro koho je seminář určený: Je určen pro žáky, kterým nečiní matematika vážnější problémy a kteří se s matematikou plánují potkat při studiu na vysoké škole. Je nezbytný pro studium na VŠE, ČVUT, VUT, MFF, PřF, PdF např. pro ekonomické obory, podnikové hospodářství, biomedicínu, elektrotechniku, informatiku, informační technologie, komunikační technologie, statistiku, management, stavebnictví, strojírenství, podnikatelství, některé obory na přírodovědeckých fakultách…
Pro koho není seminář určený: Seminář rozhodně nelze vnímat jako doučování pro slabší žáky.
Obsah: Obsah semináře je koncipován do dvou celků. První celek tvoří rozšiřující učivo všech základních kapitol matematiky:
- výroky, důkazy matematických vět
- rovnice a nerovnice s parametrem
- analytická geometrie v prostoru
- goniometrické rovnice a nerovnice
- posloupnosti
- exponenciální a logaritmické rovnice
- kombinatorika a pravděpodobnost
Druhý celek je věnován prohloubení učiva o derivacích a integrálech.
Cíl: Cílem matematického semináře je prohloubení základního učiva středoškolské matematiky. Učivo semináře je přípravou pro úspěšné zvládnutí přijímacích zkoušek z matematiky na nejrůznější vysoké školy, připraví žáka na úspěšné zvládnutí maturitní zkoušky plus a je nezbytné pro úspěšné zvládnutí prvních dvou ročníků na vysokých školách.
-
Seminář je zaměřen na české, evropské i světové dějiny v celém rozsahu středoškolského učiva na gymnáziu. V jednotlivých hodinách se zaměřuje na opakování historických období, procvičení složitějších celků a na prohloubení učiva. Během výuky se předpokládá aktivní spolupráce žáka, vypracování referátů a dílčích prezentací k předem danému zadání.
Seminář je vhodný jak pro studenty, kteří chtějí maturovat z dějepisu a budou obor potřebovat na vysoké škole, tak je určený pro všechny zájemce o historii. Seminář z dějepisu je univerzální, prošli jím dnes úspěšní absolventi historie, politologie, práv, ale rovněž lékaři, zubaři, inženýři a další.
-
Pro koho je seminář určen: Pro žáky, kteří si chtějí rozšířit vědomosti ze zeměpisu, aktivně se zajímají o dění ve světě, chtějí se připravit na maturitu ze zeměpisu, nebo na přijímací zkoušky na VŠ.
Cílem semináře je formovat komplexní „geografický“ pohled na svět s využitím znalostí z přírodovědných i společenskovědních předmětů. Obsahem semináře je prohloubené opakování tematických celků probíraných v průběhu dosavadního studia (základy fyzické geografie, základy socioekonomické geografie, základy kartografie a GIS, regionální geografie ČR, regionální geografie vybraných regionů světa.) Kromě těchto základních témat je seminář zaměřen na rozšíření znalostí především v oblastech politické a historické geografie, kartografie, ekonomické geografie a územního plánování. Současně se u studentů předpokládá zájem o aktuálního dění v ČR a ve světě. Součástí semináře je vypracování seminárních prací a prezentací na zadané téma. V rámci semináře se studenti seznámí s odbornými geografickými pracovišti na katedře geografie a katedře geoinformatiky UP Olomouc. Nejlepší studenti tradičně reprezentují školu v Zeměpisné olympiádě.
-
Společenskovědní seminář svým obsahem navazuje na předmět základy společenských věd, doplňuje ho a rozšiřuje o dějiny ekonomických učení, názory na stát v dějinách filozofie, etiku, poznání z hlediska filozofického, názory na duševní život a emoce v dějinách filozofie, sociální patologie, planetární problémy, filozofie staré Indie a Číny ….
Nedílnou součástí je příprava k maturitní zkoušce, v průběhu roku se procházejí maturitní okruhy.
V prvním pololetí každý student dostane prostor v jedné vyučovací hodině na prezentaci svého referátu, který si připraví na téma, které si sám vybere. Ve společenskovědním semináři se neprobírá jenom teorie, ale je zde také vytvořen prostor pro praktické řešení problémů, žáci pracují s různými ukázkami, materiály ….
-
Biologický seminář je nadstavbou základního učiva středoškolské biologie. Adept pro studium biologických i aplikovaných oborů na vysokých školách (humánní a veterinární lékařství, farmacie, odborná a učitelská biologie, genetika, biochemie, mikrobiologie, bioinformatika, genetika, molekulární biologie, ekologie, hygiena, zemědělské a lesnické obory, psychologie apod.) zde získá ucelený pohled na evoluci živé přírody a člověka a prohloubí zde některé kapitoly z genetiky, molekulární biologie, botaniky, zoologie, anatomie a fyziologie člověka a ekologie. Seminář by měl vést především k pochopení vzájemných souvislostí mezi jednotlivými úrovněmi zkoumání živé přírody (molekulární, buněčná, úroveň tkání, orgánů, orgánových soustav, druhů, populací, společenstev i ekosystémů) i obory biologie, mezi teorií a praxí. Intenzivně zde bude také zopakováno a prohloubeno učivo středoškolské biologie s ohledem na přijímací zkoušky na vysoké školy. Absolvent biologického semináře by měl být schopen složit maturitní zkoušku z biologie.
-
Volitelný předmět Seminář z chemie je nabízen studentům maturitního ročníku. V tomto předmětu mají studenti možnost si osvojit či upevnit poznatky a získat dovednosti nezbytné k úspěšnému složení maturity z chemie a vykonání přijímací zkoušky z chemie na VŠ.
Předmět je vyučován v rozsahu čtyř hodin týdně ve dvou dvouhodinových blocích. Náplň semináře je rozdělena do dvou tématických celků.
První celek zahrnuje rozšiřující učivo chemie, a to především základy chemické termodynamiky, základy biochemie a chemie syntetických makromolekulárních látek.
Druhý celek je zaměřen na procvičení různých typů chemických výpočtů a opakování chemie obecné, anorganické a organické s cílem systematizovat a upevnit dosud získané poznatky z předchozího studia. Je kladen důraz na osvojení si nezbytné sumy faktů k pochopení souvislostí mezi strukturou a vlastnostmi látek. Při studiu je vyžadována také samostatná práce studentů s různými informačními zdroji.
-
Pro koho je seminář určený: Pro zájemce o studium technických nebo strojírenských oborů, inženýrství, částečně s přesahem do uměleckých oborů.
Pro koho není seminář vhodný: Pro žáky, kteří mají slabou prostorovou představivost.
Obsah: Koncepční návrh, modelování, tvorba dokumentace a zachycování skutečnosti.
Výuka výkonných, flexibilních funkcí softwaru Inventor od firmy Autodesk, jednoho ze světově nejpoužívanějších nástrojů pro navrhování ve 3D.
- Technické kreslení
- Tvorba 2d náčrtů a 3d operace
- Složitější součásti
- Vzhled, textury, perspektiva
- Tvorba sestav
- Technická dokumentace
- Animace sestav
- Příprava těles pro 3D tisk
- 3D tisk
Seminaristé se účastní exkurzí ve firmách zabývajících se 3d modelováním a následně výrobou nebo 3d tiskem. Organizují se pro ně přednášky odborníků z praxe nebo studentů VŠ technických směrů.
Cíl: Naučit se modelovat 3D objekty a jejich sestavy. Umět je zobrazit ve správně kótovaných technických výkresech. Naučit se vytvářet prezentace výrobků včetně jednoduchých animací. Připravit tělesa pro 3d tisk a vytištění těles na 3d tiskárně.
-
Pro koho je seminář určený: Tento seminář je určen pro zájemce o informatiku, algoritmy a programování. Pro všechny, kteří rádi řeší logické úlohy a hledají různé možnosti řešení stejného problému.
Pro koho není seminář vhodný: Není pro žáky, kteří mají potíže s logikou a hledáním různých řešení problémů.
Obsah: Sestavování algoritmů a vývojových diagramů. Programování v jazyce Python, objektově orientované programování a samostatný projekt.
- Algoritmizace
- Tvorba vývojových diagramů
- Programování v jazyce Python
- Tvorba aplikaci v grafickém uživatelském rozhraní
- Objektově orientované programování
- Vlastní projekt – výukový program nebo hra
- Pro zájemce možnost programovat IoT (internet věcí) na Raspberry
Cíl: Naučit se sestavit algoritmus řešení problému a vytvořit vývojový diagram. Vytvořit program dle algoritmu, odladit a otestovat. Porozumět principu objektově orientovaného programování. Vytvořit v rámci závěrečného projektu výukový program nebo hru v grafickém uživatelském rozhraní.